יום שישי, 26 בדצמבר 2008

סנטה קלאוס


כפי שאתם בטח יודעים, בימים אלו חוגגים נוצרים ברחבי העולם את חג המולד. לי אישית, לא יצא מעולם לבלות חג מולד במדינה זרה. יחד עם זאת, אני יודע שהחג קיים והכרתי, בדרך זו או אחרת, את אחד המנהגים הידועים ביותר שלו. סנטה קלאוס. מה שאף פעם לא הבנתי ולמעשה, מעולם לא תהיתי לגביו, זה מהו סנטה קלאוס. עכשיו, שלא נתבלבל. לא תהיתי, כמו בסרטים, עם סנטה קלאוס קיים. אני יודע שהוא קיים. סתם. J אני מכיר את הרעיון של המתנות והסבא הטוב שמגיע מהצפון הרחוק עם איילים לחלק מתנות לילדים טובים וכו'. מה שלא הבנתי, זה איך הסבא הטוב הזה קשור לדת כמו הנצרות ולחג שאמור לחגוג את לידתו של ישו. הרי הדת הנוצרית, למיטב ידיעתי, היא דת מונותיאיסטית. מכאן, אמונה ביצורים קסומים, אפילו במסווה של סבא חמוד, לא ממש הסתדרה לי. אז החלטתי לברר איך סנטה נכנס לתוך הקאנון הנוצרי.
אז זהו ילדים, שהוא לא. התחלתי את חיפושיי, איך לא, בהגדרה של המונח
סנטה קלאוס באתר Wikipedia בעברית. שלא במפתיע, הערך מאוד קצר, אבל הוא התחיל לאשש את החשש שלי, שאין ממש קשר בין סנטה לבין אמונה נוצרית. הערך האנגלי (שמה אומר, כמנהגו של השופט בדימוס מישאל חשין, נוצרי) של Wikipedia ל- Santa Claus, כבר אישש את חשדותיי. לא רק שלא מדובר בדמות מהמקורות הנוצריים, אלא מדובר בדמות שיש עליה מחלוקת ולדעת נוצרים רבים היא מייצגת את תרבות הצריכה האמריקאית (שבימים אלו, לא ממש צריכה עוד התקפות נוספות, אבל נו...). באחד מהמקורות שקראתי נידונה טענה שעלתה שזו בכלל המצאה של חברת קוקה-קולה. אז כנראה שלא, אבל אין ספק שמדובר בגימיק שיווקי מעניין ביותר (וראו ספין אוף – מה המילה הראויה בעברית לביטוי ספין אוף? – של הרעיון של סנטה לעניין שיווק ולעניין הצגת תוכנית למשקיעי הון סיכון).
טוב, כבר אמרתי שאני כאן בשביל ללמוד דברים חדשים, לא?
חג מולד וחג חנוכה שמחים.
אלעד

אין תגובות: