יום שלישי, 9 בדצמבר 2008

ימינה פנה

Photo by Ross Goodman


תסלחו לי על כך שהתחלתי לכתוב טורים פוליטיים ממרומי מושבי בסידני, אבל הרשימה שנבחרה אמש בבחירות של הליכוד מעוררת בי חלחלה ומפחידה אותי. כבר כתבתי כאן שאין שום סיכוי בעולם שאני הייתי מצביע ליכוד אז לכאורה, הרכב הרשימה לא ממש אמור לשנות לי.
זו בדיוק הבעיה. שההרכב ממש משנה לי. אם באמת יתאמתו תוצאות הסקרים (ויש לי ספקות לגבי כך, אבל אין ספק שיש כאן מגמה), הרי שהרשימה של הליכוד תרכיב בין 20 ל- 30 אחוז מהכנסת. הבעיה היא שבסרט הזה כבר היינו. יש מן אמירה כזו, שאני עדיין לא החלטתי מה אני חושב עליה, שרק הימין יכול לעשות צעדים מדיניים גדולים מהשלטון. אז הנה, עם רשימה כזו, אין חשש שתרחיש כזה יקרה.
הבעיה היא, שכולנו יודעים מה יקרה – בגלל סיבות כאלו ואחרות או פשוט בגלל שאלו החיים, נתניהו ילך לתהליך מדיני מסוג כלשהו ואז יתחיל הבלאגן. סוג כזה של מפלגת שלטון היא לא רק פתח לבלאגן פוליטי ושיתוק מדיני, אלא גם לסחטנות פוליטית מהסוג הגרוע ביותר. הרשימה של נתינהו מורכבת בחלקה הגדול (בעיקר בין המקומות ה- 20 ל- 30) מאנשים שכבר הוכיחו שאין להם שום בעיה ללכת נגד ההחלטות של הממשלה ושל היו"ר שלהם. כאשר הכוח של ראש הממשלה בסיעה שלו לא מספיק רציני, אז הוא צריך להישען על סיעות אחרות וכולנו יודעים איזה סיעה זו תהיה.
בקצב הזה, סיכוי לא רע שאחד הפחדים הגדולים ביותר שלי יתממש וש"ס תקבל את תיק החינוך. נתניהו, כרגיל, כבר בלחץ. עצם ההכרזה שלו (שהוא מנגן עליה כבר הרבה זמן) שהרשימה לא תקבע את מינוי השרים היא אבסורדית. אם המינוי של השרים הוא צעד מקצועי (כמו שאני חושב שצריך להיות, אבל זה נושא לרשומה אחרת), אז אפשר למצוא מינויים הרבה יותר טובים מחוץ לרשימת חברי הכנסת. אני גם ככה חושב שחברי כנסת צריכים להתמקד בתפקיד שלהם והמינוי שלהם לשרים רק פוגע בתפקיד הזה. אבל אם המינוי הוא בהגדרה פוליטי, מתוך הרשימה, אז למה המיקום ברשימה לא קובע. נתניהו יורק לבאר שממנה הוא שותה ובמצב רגיל לא היה אכפת לי. הבעיה, שכנראה שהבאר שממנה הוא ישתה בקרוב זה הבאר של כולנו.
אני לא אחד שתומך בתיאוריות קונספירציה בדרך כלל, אבל נוכח הפרשנות
הזאת של אטילה שומפלבי, אולי יש תקווה. בהנחה שהליכוד וקדימה יקבלו פחות או יותר אותו מספר של חברי כנסת ברשימה, נראה עריקה של הגורמים המאוכזבים בליכוד (ע"ע סילבן, לימור לבנת וכו') לקדימה. מצב כזה יכול להטות את המאזן לחלוטין. לא שאני מאמין (או מקווה) שדבר כזה יקרה. מצד שני, אולי זה עדיף מאשר לראות את ש"ס במשרד החינוך ומבחירות נוספות בעוד שנתיים.
אלעד

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אלעד

בתיקון שהתקבל בכנסת הקודמת (ה-16), וכבר חל על האחרונה, הקפיאו את היכולת של חברי הכנסת להתפלג מהסיעה שמייצת את המפלגה בה נבחרו לשנתיים מהבחירות. חבר כנסת שכזה (שפרש מסיעתו, כי לא יכול להתפלג כדין), לא יוכל להתמנות לתפקיד בממשלה, לא יוכל להבחר לכנסת שאחרי, ולא יקבל מימון מפלגות (לא שוטף ולא לבחירות). לפיכך תיאורית ה"קונספירציה" לא יכולה להתגשם...

Elad Sherf אמר/ה...

היי דין,
תודה על תגובתך.
לא הכרתי את התיקון הזה. למיטב זכרוני, ניתן היה לעשות זאת במקרה ויש כמו מסויימת של חברי כנסת.
בכל מקרה: א. כבר קרו דברים מוזרים יותר בפוליטיקה. ב. מראש אמרתי שאני לא חושב שזה יקרה.
אלעד

אנונימי אמר/ה...

התיקון היה במספר שלבים, בשלב האחרון תיקון את חוק מימון מפלגות הוא שלל את המימון מחברי כנסת שהתפלגו\פרשו מסיעתם לפני שעברו שנתיים מהבחירות. לפני כן תיקנו את חוק הכנסת וחוק-יסוד: הכנסת לענין הכמויות, הסדרי התפלגות או פרישה וכד'