יום שלישי, 23 בדצמבר 2008

הרים כחולים, זמן קצר, ו"תגליות"


אתמול הרחבתי את אזור הטיול שלי ונסעתי לבקר במקום שנקרא Blue Mountains, אזור באמת מדהים ביופיו לא רחוק מסידני. שוב נדהמתי מהכמות האדירה של ירוק שיש מסביב והמצב הבתולי שבו נשארים המון מהאזורים כאן ברגע שיוצאים קצת מהעיר.
לאחר מכן, המשכתי (עם הסיור המאורגן...) למקום שנקרא
Jenolan Caves, שם יש מערות של אבן גיר (ובעברית צחה, מערות נטיפים). אני יודע שיש כאלה גם בארץ וביקרתי בהם, אבל בכל זאת, נוכח הדרך שבה המקומות הללו מתפתחים, כל מקום הוא ייחודי ומרשים. שנית, האתר כאן הוא ענק. ושלישית, הסיור כאן מלווה באורות ותצוגות קול מרהיבות. ממש מגניב.
לתמונות משני הביקורים, לחצו
כאן.
בכל מקרה, הביקור הזה (ובמקומות אחרים) גרם לי לחשוב. טוב, זה לא חדש J, אבל שתי מחשבות עיקרית שמסתובבות לי בראש בעקבות הטיולים של בזמן האחרון:
1. אני יודע שזה נדוש, אבל שאתה מסייר במקומות כאלה, שבהם הנוף התעצב במשך מיליוני שנים או מסתובב ולומד על
אבולוציה, אתה מקבל תחושה מדהימה של ענווה אל מול איתני הטבע ומול העובדה שהחיים שלנו וכל הדאגות שלנו הן כל כך קצרות מועד. אני זוכר שלמדתי פעם שהסיבה שהנוצרים בנו את הכנסיות שלהם כל כך גדולות, זה כדי לגרום לתחושה של השפלה וענווה מול האל ואני אשאיר את המחשבות שלי על הרעיון הזה למקום אחר). לא צריך לבנות בשביל זה כלום. זה פשוט שם בחוץ וזה די מדהים.
2. אחד הדברים שחוזרים על עצמם (ומטריד את מחשבתי בזמן האחרון ואני עוד בטח אכתוב על זה משהו) זה הניכוס האירופאי של העולם. אתה מסתובב פה ולומד על ההיסטוריה של אוסטרליה שבעצם מורכבת הרבה מ"כיבוש" של "ארץ חדשה" ש"גולתה" על ידי האירופאים, השמדה (מכוונת ולא מכוונת) של התרבות המקומית ולאחר מכן צעדים של חרטה ושל ניסיונות לפיוס עם האוכלוסייה המקומית. זה מדהים כמה כל המוצגים כאן מנסים מצד אחד לפאר את ההיסטוריה האירופאית של אוסטרליה והקמתה ומתוך כך להציג בצורה פוליטקלי קורקט את העובדה שהייתה כאן (ועדיין יש) תרבות מקומית. אנחנו יודעים היום שדברים דומים קרו במקומות אחרים בעולם (מישהו אמר מדינות אמריקה...?). שאתה מנסה להסתכל על זה בצורה אובייקטיבית אתה מבין כמה הרס הביאו מדינות אירופה לאזורים שונים בעולם מצד אחד ומצד שני, כמה התהליכים שקרו לפני 300, 200 ואפילו פחות מ- 100 שנה דומים לתהליכים שקורים היום במקומות שונים בעולם, לרבות אצלנו. ההיסטוריה חוזרת על עצמה? אני מניח שגם תהליכים מהסוג הזה מושפעים מהעובדה
שתקופות משתנות הרבה יותר מהר בימים אלו...
אלעד

אין תגובות: