יום שבת, 14 בפברואר 2009

חינוך פרטי – כי כל מה שהמערכת עושה היום הוא לא נכון



ההרצאה הזאת של ביל גייטס היא אחת המרתקות שראיתי כבר הרבה זמן. החלק הראשון שלה, עוסק בתופעת המלריה באפריקה, נושא חשוב כשלעצמו, אבל אני מודה, אחד שקצת קשה לי להתחבר אליו.
הנושא השני לעומת זאת, חינוך, קרוב לליבי. גייטס נוגע בצורה מדויקת בכמה מהבעיות הכי רציניות של מערכות חינוך ואני חושב שהרעיונות שהוא מדבר עליהם חלים בארה"ב בצורה זהה לתחולה שלהם בישראל.
למי שמתעצל שתי מסקנות עיקריות שגייטס מדבר עליהם:
1. אין קשר בין איכות המורה לשנות הניסיון שלו. למעשה, השיפור של רוב המורים לאחר שלוש השנים הראשונות הוא מינימאלי, אם בכלל קיים.
2. אין קשר בין איכות המורה לבין ההשכלה שלו. כלומר, תארים מתקדמים לא הופכים מורים לטובים יותר.

מישהו מופתע?


עכשיו, תחשבו על הדרך שבה מערכת החינוך שלנו בנויה. קביעות וייחוס חשיבות לתארים מתקדמים. בדיוק הפוך ממה שכל המחקרים מראים.
הבעיה המרכזית שגייטס מדבר עליה מתוארת גם בכתבה המרתקת הזו (קריאת חובה) של מלקולם גלדוול. אי אפשר באמת לדעת אם מישהו הוא מורה טוב עד שהוא לא מתחיל ללמד. שמצרפים את זה למסקנות שגייטס מדבר עליהם, אנחנו מבינים מה המקור הבעיות במערכת החינוך שלנו.


מכאן, כמה עקרונות בסיסיים שאני מאמין שכל מערכת חינוך צריכה להיבנות עליהם:
1. איתור אנשים מוכשרים – כישרון ללמד, בלי קשר לניסיון, תואר או השכלה. אלו באים להשלים את הכישרון הבסיסי. בגלל שאי אפשר באמת לדעת מי יהיה מורה מוצלח ומי לא, צריך לנסות ולבדוק. בצורה בסיסית ועקבית. בהרצאה, גייטס מספר על כך שיש בתי ספר בארה"ב שבהם במסגרת החלטה על קביעות אסור להעלות את ההצלחה של המורה עם התלמידים. יותר מזעזע לדעתי, הוא העובדה שבניו-יורק, אסור, על פי החוזה, למנהל של בית הספר לבקר בשיעור של מורה, יותר מפעם בשנה וגם זה ללא הודעה מראש. יש מושג שנקרא רפואה מתגוננת. מישהו אמר מערכת חינוך מתגוננת. אז החלק השני של מוכשרים, זה רצון לקבל משוב ולהיבדק על פי הצלחה.
2. פיתוח מערכת תומכת – תפקידו של המורה ללמד. תפקיד המערכת מסביב היא לתמוך בכל דרך אפשרית. מהרמה שבה אני מכיר את בתי הספר בארץ (ואני מודה שזה לא רמה גבוהה) וגם את מערכת ההשכלה הגבוהה, באף אחד מהם אין מערכת מסודרת שמעריכה את המורים, נותנת להם משוב, עוזרת להם לפתח אמצעי למידה מתקדמים, ממשבת אותם באופן קבוע וחושפת אותם לטכניקות למידה וטכנולוגיות מתקדמות באופן קבוע. זה התפקיד הכי חשוב של המערכת התומכת של בית הספר ואני לא חושב שהיא נעשית. ראו את הדוגמאות של גייטס בהרצאה וזה כמובן רק קצה הקרחון.


תוסיפו לזה שני אמצעים שאני חושב שצריכים להיות מיושמים מיידית – הארכת שעות הלימוד וקיצור החופשות, ותקבלו מערכת חינוך משופרת. זה פשוט בתיאוריה. עכשיו, לכו תמכרו את זה לארגוני המורים... אז נוכל לעשות דברים כמו ללמד יצירתיות, אוריינות פיננסית וחינוך יהודי.


הפתרון היחיד הוא מערכת חינוך פרטית. במסיבת הפרידה שלי, דיברתי על החלום שלי להיות מנהל של בית ספר תיכון פרטי. הרעיונות דלעיל מסבירים למה. רק ברגע שנתחיל להתייחס למערכת החינוך כמו לעסק, לא מבחינה כספית, אלא מבחינת מדידת תוצאות ותגמולים (לתלמידים ומורים) בהתאם, לא נראה שינויים במערכת החינוך. הדרך היחידה לעשות זאת היא לעקוף את ארגוני המורים שיש להם אינטרס להאריך בדיוק את הדברים שלא עובדים.

אלעד

2 תגובות:

קארין אמר/ה...

אלעד,
אני כל כך מתחברת למה שכתבת כאן ומקווה שתגשים את החלום שלך בקרוב מאוד...חייבים את זה

Elad Sherf אמר/ה...

תודה,
לכבוד לי שאת קוראת ומגיבה.
זה צריך להיות חלום של כולנו :)

שבוע נפלא