יום ראשון, 7 בספטמבר 2008

כלכלה, חינוך, ו"המותג" ישראל

  1. במגזין דה מרקר יש פינה קבועה שנקראת Freakonomics שבה הכלכלן סטיב לוויט והעיתונאי ג'יי דאבנר, מחברי הספר תחת אותו שם, מנתחים כל מיני תופעות כלכליות בהסתכלות ההתנהגותית. החודש, הם כתבו שם על מחקר חדש שנערך שמודד את הקשר בין האוריינות פיננסית של מדינה להצלחתה הכלכלית. לגרסה המלאה של המאמר, ראו בבלוג שלהם (למרות האנגלית... שווה קריאה). לכאורה, מפליא לגלות כי בכמה מהמדינות המפותחות ביותר יש בורות פיננסית מאוד רחבה. אבל שאני חושב על זה, זה בכלל לא מפתיע. כמה אנשים אתם מכירים שמבינים מושגים בסיסיים בכלכלה? לפני מספר ימים סיימתי לקרוא את הספר יסודות הכלכלה של תומס לואל, שמסביר בשפה פשוטה ובלי גרפים ותחשיבים את העקרונות הכלכלים הבסיסיים ביותר, החל מאיך עובד כסף ועד למסחר בינלאומי. אני אישית נחשפתי לנושאים האלה בשלב מאוחר יחסית בחיי. אני חייב להגיד שאפילו לימודי הכלכלה באוניברסיטה, במסגרת התואר במנהל עסקים, לא הבהירו לי מושגים בסיסיים שכל אדם צריך להבין, כמו פנסיה, קופות גמל, הדרך שבה עובדות הלוואות ומשכנתאות ועוד. כמו שנכתב בבלוג שלהם, יש הבדל בין כלכלה לניהול אישי פיננסי גם מי שלומד כלכלה, לא תמיד מבין בשני.. לא מזמן היה פרסומים על כך שהאוצר רוצה להפוך את ישראל למרכז פיננסי בינלאומי. אולי כדאי להגדיל את רמת האוריינות הפיננסית ולהתחיל ללמד מושגי יסוד פיננסיים גם בבתי הספר. אתם חושבים שמישהו מהמועמדים בקדימה יהיה מוכן לשים את זה כקו הראשון שלו בקמפיין?
  2. באותו מגזין יש טור קבוע של רותי סיני. סיני כותבת בדרך כלל כתבות אנטי קפיטליסטיות מובהקות ואני קורא אותה דווקא כי אני בדרך כלל לא מסכים עם גישתה. ללמוד מה הטיעונים של הצד השני. הפעם, נאלצתי להסכים איתה. סיני מבקרת את הקו הביטחוניסטי שננקט במערכת הבחירות בקדימה. היא לועגת לשאלה הידוע לגבי שיחת הטלפון בשלוש בבוקר: "מדוע אף אחד לא מוטרד מה יעשה מופז אם הטלפון בביתו יצלצל באישון ליל ויבשרו לו שפחות מ- 50% מתלמידי התיכון מצליחים לעשות בחינות בגרות או ש- 800 אלף מילדי המדינה חיים מתחת לקו העוני? או שקצב בריחת המוחות הולך וגדל? או שילדי ישראל ילמדו אנגלית מפי מורים שעברו הכשרה של שלושה שבועות?..."
    מילים כדורבנות. ראש ממשלה הוא לא שר הביטחון. צריך להיות שר ביטחון למדינת ישראל. ראש הממשלה הוא הראש של כל ההממשלה והוא צריך לדאוג לכלל הנושאים. האיומים הכלכליים, החברתיים והחינוכיים לא פחות חשובים מהאיום הביטחוני בטווח הארוך. זה דבר כשל אחד שרואה את עצמו כאסטרטג (ונראה שהיום כל אחד בתוכנית ריאליטי רואה את עצמו ככזה) צריך להבין.
  3. האם רק אותי מטריד שעל החולצות של נבחרת ישראל בכדורגל חסרה המילה:ISRAEL? נכון, יש סמל קטן של ישראל ליד הלב (מאוד סמלי), אבל החולצות עצמן ריקות. מילא שבפרסום בעיתון כתוב להם על החולצה Hisense במקום ISRAEL, אבל גם במשחק?
  4. לפני כמה ימים כתבתי כאן פוסט תחת הכותבת "רישיון להורות" שם הצעתי, חצי בצחוק חצי בציניות, להתנות ילודה בהוצאת רישיון. היום התברר לי לתדהמתי, כי ח"כ נאדיה חילו, יו"ר הוועדה לזכויות הילד, הציעה להתנות מענקי לידה להורים בעמידה בקורס הורות. ראו ביקורת נוקבת על ההצעה הזאת, כאן. Makes you wonder.

אלעד

אין תגובות: