יום שלישי, 17 בפברואר 2009

שינוי שיטת הממשל

אני מסתכל על תוצאות הבחירות (אומנם מרחוק) ומתאכזב עד עמקי נשמתי. בשביל זה הופעל כל המנגנון? מה ההבדל מהמצב שהיה לפני כמה חודשים שציפי לבני ניסתה להרכיב ממשלה? כלום ושום דבר. לא משנה מי יעמוד בראש הממשלה, נתניהו או לבני (או איזה פחד: ליברמן), אני בטוח בדבר אחד – שוב תהיה לנו ממשלה לא יציבה. שוב תחלופת השרים תהיה מהירה יותר מתחלופת גרביים ממוצעת.
שיטת הבחירות שלנו, שמובילה לבחירות כל שנתיים וחצי בממוצע ומביאה לכנסת אנשים לא ראויים, מתסכלת אותי. מאז שאני זוכר את עצמי חושב פוליטית (אתם זוכרים את הרגע הזה שבו נהייתם מודעים פוליטית?) אני מאמין שהשיטה צריכה להשתנות. הימים האחרונים
הגבירו שוב את הדיונים על השינוי הנדרש הזה.
אני יודע מה יגידו אנשים – תראה מה קרה לנו פעם קודמת עם שיטת הבחירה הישירה! זה מה שאתה רוצה. עדיף השטן שאנחנו מכירים מזה שאנחנו לא מכירים. אז זהו. זו בדיוק הבעיה. הבחירה הישירה היא תוצאה ישירה של שיטת הבחירות הקיימת. כאשר מנסים לשנות את השיטה, יוצרים פשרות מוזרות כדי לרצות את כולם. יכול להיות שקיצוניות אחד לא תבוא למישהו אחד והקיצוניות השנייה לא טובה למישהו אחר. אני מקבל את זה. הבעיה היא, שלפעמים, פשרה הא לא WIN-WIN, אלא היא LOSE-LOSE. הממוצע זה לא תמיד הפתרון הכי טוב. הרבה פעמים הוא הכי גרוע.
אני מקווה שהשיטה תשתנה. אבל אני מקווה (או רוצה, מקווה חזק מידי כאן), שהפעם תתקבל תוכנית מלאה המבוססת על רציונאל ואיזונים ולא חלקי תוכנית, שיוצרים מערכת לא מאוזנת. סיכוי יותר טוב שעוד שנתיים וחצי נלך שוב לבחירות.
אלעד

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תסביר לי מה ההבדל בין הפעם הקודמת שניסו את הבחירה הישירה לעכשיו?
למה זה נכשל אז ולא יכשל עכשיו?

Elad Sherf אמר/ה...

היי יען,
תודה על תגובתך.
ראשית, לא אמרתי שצריך לחזור לשיטת הבחירה הישירה. זו יכולה להיות אופציה ואפילו טובה, אבל לא ניסתי לקדם דווקא אותה.
שנית, הבעיה בפעם הקודמת הייתה שמתוך סדרה של שינויים חוקתיים שהיו אמורים להשלים אחד את השני, כפי שההצעה המקורית של חוקה לישראל קבעה, חוקקה הכנסת, בגלל משא ומתן פוליטי שהסתיים בפשרה, רק את הבחירה הישירה ושאר השינויים בשיטה לא יושמו. כאשר עושים רק שינוי אחד ולא מכניסים את השינויים האחרים שאמורים לאזן אותו, נוצרות בעיות.
שלישית, כתבתי את זה כבר בעבר. שיננו את השיטה לשיטת הבחירה הישירה בגלל שחשבנו שהישנה לא הייתה טובה. אז למה כאשר החליטו שהשיטה החדשה לא טובה מספיק, לא תיקנו אותו על ידי הליכה קדימה ולא חזרה אחורה למודל שידענו שלא עובד.

מקווה שזה מסביר קצת יותר את המחשבות שלי.

תודה שוב על התגובה.

אלעד

אנונימי אמר/ה...

כדאי שתבדק

Elad Sherf אמר/ה...

אני מנסה להפסיק עם החXא הזה... :)