יום חמישי, 29 בינואר 2009

תנ"ך

Photo by chefranden

אלו מכם שהיו במסיבת הפרידה שלי לפני נסיעתי לאוסטרליה שמעו אותי מדבר על הרבה נושאים ועל מה אני רוצה לעשות בעתיד. בין לבין, הזכרתי, מעין הערת אגב, את נושא החינוך היהודי. לא דתי, אלא יהודי.

היום, קראתי את המאמר של אריאנה מלמד "ריאליטי-תנ"ך עכשיו". בקצרה, מלמד טוענת כי יש מקום להחזיר את התנ"ך לשיח התרבותי שלנו, בעיקר של הילדים, אפילו אם זה כרוך בויתורים ובירידה "לתרבות נמוכה" של הריאליטי. להלן, ציטוט, כדי לקבל את ההרגשה:

כדי שבן עשר יידע מה בעצם עשו בימיו של יהושע חוץ מלכבוש את הארץ, הוא זקוק כיום להרבה יותר מטקסט, מורה מסורה ודפי צביעה. הוא צריך פארק שעשועים שלם שמוקדש לעניינים האלה, בו יוכל לבלות לפחות כמה פעמים בשנה, בתיווך משרד החינוך, ולראות במו עיניו איזה כלי נשק קוליים היו לאבות אבותיו, מה לבשו, איך בנו בתים, איך הכינו את לחמם ובמה שיחקו בני גילו לפני אלפי שנים. ילדים בריטיים יודעים על תולדות הדרואידים ואמונותיהם, ילדים צרפתים גדלו על המורשת הגאלית בעזרת המחשות כאלה, ורק בארץ התנ"ך אין פארק תנ"ך.

אני לא בטוח שהאמונות שלי ושל מלמד זהות. אבל בנקודה הזאת, אני חושב שאני מסכים איתה לחלוטין. הגיע הזמן להחזיר את התנ"ך ועקרונות של יהדות למערכת החינוך שלנו בצורה פרקטית יותר. אני אדגיש, לא "התנ"ך של הדתיים" שלצערי, הרבה מאיתנו מכירים יותר מידי טוב ולא אוהבים, אלא תנ"ך של סיפורים, של עקרונות, של רעיונות נשגבים על עזרה לזולת וכיבוד השונה. כן, אפשר להיות חילוני וליהנות מהמורשת היהודית תנ"כית.
אני זוכר שבתור ילד היה לי תקליט (כן כן, תקליט) של סיפורי התנ"ך שהוקראו על ידי שלמה ארצי. הרבה מהסיפורים של התנ"ך אני זוכר עד היום בגלל התקליט הזה. אז היום אין יותר תקליטים, אבל אני עדיין חושב שהסיפורים הללו רלוונטיים ויכולים לשמש, לאחר מיון, ליקוט ועריכה, כמתווה תרבותי-לאומי באמצעות השיטות המודרניות.
ברצינות, לא חייבים לעשות זאת בצורה המקובלת של קריאת התנ"ך. הייתי שמח אם הצגות של בתי ספר, היה עוסקות בסיפורים מהתנ"ך (תחשבו על משהו בסגנון – יוסף וכותנת הפסים), אם שמות של כיתות ופרויקטים, היו מקבלים שמות תנ"כים, אם בשיעור ספרות, הילדים יתבקשו לכתוב גרסה משלהם לאחד מסיפורי התנ"ך במקום סתם סיפור שהם ימציאו ועוד ועוד דרכים שאני אפילו לא יכול לחשוב עליהם.
ומה איתי? "אתה מרצה לנו על הנושא ולא פועל בעצמך?" אתם בטח אומרים לעצמכם. אגלה לכם שאני עובד על משהו בכיוון הזה. בינתיים נשאיר את זה מעורפל.
אשמח אם תחשבו על הנושא הזה ואני ממש אשמח לשמוע את תגובותיכם הפעם, אפילו יותר מתמדי.

אלעד

2 תגובות:

Gaby אמר/ה...

ראיתי את קטע הוידיאו הזה: http://www.ted.com/talks/bill_gates_unplugged.html
ונזכרתי בך.
בהקשר של החצי השני של ההרצאה הזו, שמנסה לענות על השאלה - איך עושים מורים טובים יותר?

גייטס מספר סיפור של רשת בתי ספר די מוצלחת בארה"ב, נותן כמה רעיונות לאיך אפשר לשפר עוד יותר, וגם ממליץ שם על ספר בעניין, שאני בטוח שתוכל להשיג בקלות.

סתם משהו להחזיק לימים רלוונטיים יותר בעתיד... :)

Elad Sherf אמר/ה...

היי גבי,
תודה.
בידיוק שתי דקות לפני שכתבת את התגובה שלך סימנתי לי את הוידאו הזה של גייטס להורדה. אני אבדוק את העניין הזה.

אלעד