יום חמישי, 30 באוקטובר 2008

הבחירה לסל וחסל

Photo by Daquella manera

לפני כמה ימים כתבתי כאן שאני מאוכזב עד עמקי נשמתי מכך שהולכות להיות בחירות. מאז ההודעה יש פרסומים שונים של סקרים לגבי תוצאות הבחירות. בגדול, תוצאות הסקרים מראות בערך 31-32 מנדטים לליכוד וקדימה, בסביבות 10-15 לעבודה, היעלמות של הגימלאים וכל השאר פחות או יותר אותו דבר.

לא שאני איש שמאמין בסקרים, אבל בהנחה שתוצאות האמת יהיו דומות לתוצאות הסקרים, כמה הערות:
  1. אם באמת זה המצב, המשמעות היא, ששוב לא ניתן יהיה להקים ממשלה יציבה בלי לעשות קואליציות סחטניות... אז מה, הלכנו לבחירות, בזבזנו זמן וכסף כדי להגיע לאותה תוצאה. יש עוד מישהו שזה נראה לו לא הגיוני? העניין הזה רק גורם לתסכול נוסף...
  2. לא סתם ציינתי את מפלגת הגמלאים. בעיני, עצם העובדה שהמפלגה הזאת קיבלה 6 מנדטים בבחירות הקודמות היא בושה לדמוקרטיה הישראלית. אני לא מזלזל חס וחלילה במטרות שאותן לכאורה אמורה המפלגה לקדם. אני מדבר על הדרך שבה היא נבחרה. ההצבעה לגמלאים נסעה מהצבעת מחאה. הרבה מאוד צעירים אמרו לעצמם – אנחנו לא רוצים להצביע לאחת מהמפלגות המושחתות הרגילות, בואו נצביע לגמלאים – הם זקנים נחמדים – מה כבר יכול לקרות. אז זהו, שהזקנים הנחמדים התבררו כמושחתים לא פחות מהצעירים, לא תרמו בצורה משמעותית לשום עשייה ציבורית, העלו את הגיל הממוצע של חברי הכנסת ושרי הממשלה והביאו פלגנות חסרת תוחלת. אין לי בעיה אם מישהו מזדהה עם המפלגה ומטרותיה ומאמין כי היא באמת תפעל כפי שהיא אומרת, שיצביע עבורה. אבל אם אתה כבר הולך לקלפי (ואני חושב שזה חובה להצביע), לא כדאי להשתמש בקול בשביל להצביע באמת. דווקא בגלל מה שכתבתי בסעיף 1 – אנחנו צריכים קואליציות שמורכבות מקבוצות גדולות (ועזבו עכשיו את השאלה האם זה יהיה שמאל או ימין), כי קבוצות גדולות זה יציבות. הצבעות מהסוג הזה – הצבעות מחאה שלא מבוססות על תפיסת עולם אמיתית ורצינית, לא רק שהם הופכות את התהליך הדמוקרטי לבדיחה גרועה (זאת אומרת, ליותר בדיחה, אם זה אפשרי), אלא גם מערערות את היציבות של המערכת השלטונית שלנו.

אלעד

אין תגובות: