יום שני, 15 בספטמבר 2008

תקראו לילד בשמו

יהונתן קלינגר כותב היום על העובדה שהמתנחלים ביצהר לוקחים את החוק לידיהם ומדינה שלמה עומדת בצד ומדברת על זה שצריך להבין אותם. מצד אחד, אני לא אלך רחוק כמו יהונתן ואטען שהדקירה של הילד ביישוב יצהר היא עלילת דם שלא הייתה ולא נבראה. אני מוכן להאמין להם שזה באמת קרה. אבל מצד אחר, אני כן אלך רחוק יותר. יהונתן כותב:

"אם היתה, איפה שהוא בעולם, מליציה יהודית שפועלת לתפיסת השלטון במדינה זרה בדרכים אלימות, ישראל היתה מגנה את הפעילות. אם בכל מדינה אחרת, מליציה חמושה היתה פועלת נגד תושבים, היינו קוראים לה טרוריסטים. אבל בישראל מודל 2008? את המתנחלים צריך 'להבין' ו'לכבד'".


אותי בכל הקטע הזה מעצבנת הסמנטיקה. לאירוע הדקירה של הילד על ידי הפסלטניאי ביישוב קוראים פיגוע טרור ומדברים על המחבל שחדר ליישוב. את התגובה של המתנחלים מכנים נקמה או התפרעויות. טרור זה טרור זה טרור. מה שהמתנחלים עשו זה מעשה טרור לכל דבר. כל אדם שמפעיל אלימות כנגד אדם אחר על רקע לאומני הוא טרוריסט. היחס לשני הצדדים צריך להיות זהה של הצבא, של המשטרה, של בתי המשפט. אפשר להתווכח עם הישיבה של המתנחלים שם היא חוקית או לא. להתווכח אם היא ראויה מבחינה מדינית, ציונית, יהודית. אין ויכוח שהפעלת אלימות כלפי אחרים היא לא. יותר מכל, תגובה של טרור למלחמה בטרור רק הופכת אותנו לגרועים כמו הטרוריסטים הבעיה היא, שהמתנחלים מגיבים ככה, הם הופכים גם אותי לגרוע באותה צורה.
אני לא קונה את ההיתממות של שני הצדדים שמנסים להיאבק בטלוויזיה על דעת הקהל כאשר אתה יודע עוד לפני הראיון מה הם יגידו ומה יהיו הטיעונים שלהם. אני מצפה מאנשים ליותר. יכול להיות שאני לעולם לא אבין מה באמת הולך שם כי אני לא שם. אולי זה צבוע, יהיר או כל מילה אחרת שתרצו לתאר את זה. אבל אני שמח שאני לא שם. לא חלק מאף אחד מהצדדים. מכל הסיבות, החל מאיכות החיים ועד האידאולוגיה. המחשבה פשוט מצמררת אותי.

אתמול בעודי מזפזפ בטלוויזיה נתקלתי בסרט דוגמה. באחד מהקטעים מספר אחד מהמלאכים (שמגולם על ידי כריס רוק) לכאורה שאלוהים שלח לטפל בבלגאן על הארץ על מה אלוהים חושב על מה שעשו מהדת שלו. הוא מספר שהוא מעוצבן מהשטויות שאנשים עשו בשם הדת שלו. במקרה הזה מתייחסים לישו ולנצרות אבל הרעיונות של כולם הם דומים. כתבתי פעם, שאני לא מבין, איך שתי דתות, ששמו במרכז את האדם ואת העזרה לחלשים בחברה כבסיס המוסרי לתפיסה הדתית שלהם (ומי של הבין, מדובר באיסלם וביהדות ובתכלס, הנצרות הבסיסית, אמורה להיות גם שם איתם), הצליחו להתדרדר למצב שבו אדמה חשובה יותר מאדם. מפחיד.

אלעד

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מה עם בלוג על נבחרת ישראל בכדורסל?

Elad Sherf אמר/ה...

אני חושב שיש מספיק אנשים שכותבים על זה. עקב העניין האישי שיש לי בנושא, אני מעדיף להימנע...

אלעד