יום שני, 27 באפריל 2009

טווח קצר, קופות גמל וקפיטליזם

Photo by John-Morgan


כפי שכולם יודעים לפני מספר חודשים פרץ המשבר הכלכלי בעולם. המשבר הזה גרם לירידות שערים בכל בורסות העולם, מה שהביא להפסדים כבדים בחלק מקופות הגמל של הציבור. בזמן הירידות אנשים רבים הביעו תרעומת על ההשקעה של קופות הגמל בבורסות. אני אישית שמעתי אדם מבוגר ואינטליגנט טוען שהוצאת קופת הגמל מהבנקים על ידי ביבי כשר אוצר הייתה מהלך נוראי שתמיט אסון כלכלי על מדינת ישראל. מה הפתרון – המדינה צריכה לחזור למכור אג"ח ממשלתיות ולחייב את קופות הגמל להשקיע רק בהן, במקום לקחת את הכסף של האנשים ולהשקיע אותו בקניונים במזרח אירופה. צריך להחזיר את קופות הגמל לבנקים שתמיד ידעו לשמור על הכסף כמו שצריך ולא התפתו להרפתקאות משוגעות.
לא קניתי את הטיעונים האלה אז ואני לא קונה אותם עכשיו. מעבר לעובדה שהם מלאים בפופוליזם זול ((כאילו שביבי לבד החליט את ההחלטות וחוקק את החוקים ולא הייתה ועדה מכובדת שישבה חודשים רבים, ועדה שמורכבת מאנשים רציניים וכאילו שזה לא עבר בכנסת עשרה מדורי גיהינום) ושהם לא נכונים עובדתית (הבנקים בעצמם אשמים בכמה מהמפולות הגדולות שהיו לנו במדינה, כולל משבר מניות הבנקים). רוב הטיעונים הללו לא תופסים מים לדעתי וחשבתי אז כמו שאני חושב עכשיו, שנפילות זה חלק מהשיטה וזה משהו שצריך לצפות ולקבל. מה שאמרתי אז ואני טוען גם עכשיו זה ששיטה קפיטליסטית היא השיטה הכי פחות גרועה שאנחנו מכירים לייצר רווחה חברתית. אכן, היא לא מושלמת. אכן, צריך לחשוב היטב ולא ליישם אותה בצורה עיוורת. אבל בטח שאין שום צורך לקחת את החברה הישראלית אחורה.
מה שהכי הטריד אותי אז הייתה העבודה כולם היו מלאים ברחמים על האנשים המסכנים שאיבדו את כל חסכונותיהם. שכולם אמרו שאנשים איבדו את כל חסכונותיהם, חשבתי לעצמי – מה זאת אומרת? קופת גמל זה מכשיר שאפשר לפתוח אותו בעיקרון רק בפנסיה. איך אני יודע מה קרה לחיסכון שלהם עכשיו. סכום הכסף שיש שם עכשיו הוא לא רלוונטי. רלוונטי הסכום שיהיה שם שהם יצאו לפנסיה. זה הכול על הנייר. הרווחים וההפסדים. זה כמו לוח גיר. אפשר למחוק, אבל אפשר לכתוב מחדש. כנראה שבסוף נצייר תמונה או נכתוב משפט, למרות שבדרך נמחק חלק מהדברים שציירנו או כתבנו.
והנה, השבוע,
דיווח ב- YNET, מגלה שחלק ניכר מקופות הגמל חזרו לאותם רמות שהיו לפני המשבר. אכן, כמה מהן עדין לא חזרו, אבל הן בדרך לשם. השווקים עולים ויורדים. חברות עולות ויורדות. אבל בגדול, יש מגמת עלייה. למרות שהעבר אינו תעודת ביטוח שבאמצעותה אפשר לצפות את העתיד, נראה שזה מה שיקרה גם בעתיד. אבל זה לא אומר שבטווח הקצר לא יהיו נפילות. גם בעתיד.
אכן, יש כמה אנשים שנקודת הפרישה שלהם נפלה בדיוק על המשבר. ויכול להיות שהם הפסידו הרבה כסף. אבל אתם יודעים מה. הם גם היו צריכים להיות אחראים מספיק כדי לדאוג שב- 5 השנים האחרונות לפני הפרישה לפנסיה, הכסף שלהם ימצא בקופת גמל סולידית שלא משוקעת בכלל במסלול מסוכן. אם הם לא עשו את זה, אין להם להלין אלא על עצמם.
אני מתעב את הפאניקה הפופוליסטית ואת ההצהרות הבומבאסטיות שמבוססות על תוצאות קצרות טווח. המבקרים של השיטה הקפיטליסטית נופלים פעמים רבות למה שמכשיל את הקפיטליזם – ראייה קצרת טווח.
אלעד

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

בלוג מעניין... הוספתי למועדפים
אגב הנה עוד מאמר על השקעות במניות
מניות