יום שישי, 17 באפריל 2009

שי אגאסי והמכונית החשמלית - הרהורים




ואוו.
ההרצאה הזאת של שי אגאסי כל כך מטעינה אותי שקשה לתאר את זה במילים.
כמה מילות הקדמה. לפני כמה ימים כתבתי כאן שישבתי בהרצאה על אנרגיה סולארית כאשר המרצה ציין שחברת Betterplace שעל הקמתה שמעתי עוד מישראל פתחה סניף גם מאוסטרליה. המרצה דיבר עליהם בצורה כל כך חיובית, מה שגרם לי לקצת גאווה בלב. כמובן שהוא הציג את כל הפרוייקט בצורה לא כל כך ריאליסטית. זה היה נשמע כאילו בישראל כבר יש מכוניות חשמליות.
בכל מקרה, כתבתי על העניין הזה כאן בבלוג ולידידי היקר גבי, קפץ כנראה איזה פיוז. בהתחלה הייתה תגובה בסגנון של... "חכה חכה עד שאבא יגיע הביתה... אתה לא רוצה לשמוע מה הוא חושב על שי אגאסי". לאחר מכן, עם קצת הפצרות, הוא פירט:

Well, seeing a monopoly created just in front of my eyes, with the support of the entire administration isn't something good. Lots of stinking things in the way they operate around here - you will only be able to charge your batteries at their stations (not at home or other stations), and they managed to recruit the ex head of the standards institute to be their VP in charge of standards. Guess her contacts will probably be useful to block competition and stuff. And to top it all - it seems that the entire government and president Peres are doing everything they can to help them create this monopoly. Apart from that, no one is even considering alternatives such as natural gas or hydrogen vehicles. It's as if the pied piper of hamelin showed up around here, and everyone's just
following him without a shred of criticism. that's scary. So I guess that's a
bad "don't get me started"...


אני מודה שנשארתי חסר מילים. כל מה שיכולתי להגיד זה משהו כמו: "אבל מכוניות חשמליות זה טוב, לא?", שלא נשמע אינטליגנטי במיוחד.
ואז גיליתי את ההרצאה הזאת. לא שהיא נותנת תשובות חד משמעיות לדאגות שמעלה גבי. אני אסתכן בלעורר את חמתו של גבי ואציין כמה מחשבות:
1. שמעתי הרבה סיפורים על כמה שי אגאסי הוא בחור כריזמטי. ראיתי פעם אחת ראיון איתו בטלוויזיה מייד אחרי שהוא התפטר מSAP. אבל שם היה קשה להתרשם. ההרצאה הזאת נותנת תמונה יותר בהירה. אפשר להגיד מה שרוצים, אבל לפחות ברמה החיצונית הבחור מרשים. לא שאני בעד החלטות שמבוססות על כריזמה טלוויזיונית (ראו את שיטת הבחירות שלנו), אבל חייבים להגיד שיש כאן משהו.
2. אם יוצאים מנקודת ההנחה שכל מה שהוא אומר נכון (ואני יודע שזו נקודת מוצא בעייתית) אין ספק שמדובר בפרויקט מרשים. יכול להיות שנזכה לראות את העולם משתנה מול העיניים שלנו בשנים הקרובות. אפילו אם נקח את כל מה שהוא אומר עם גרעין מלח ונוריד את התחזיות ב- 50%, אני עדיין חושב שזה מרשים. הגיע הזמן שגם בישראל יתחילו לחשוב סביבתי. העתיד טמון שם.
3. מהמעט שקראתי על הפרויקט עד היום גם אני הוטרדתי מכמה מהשאלות שגבי מעלה, בעיקר לגבי עניין המונופול וההתערבות של המדינה בעניין הזה. זה הטיעון הרציונאלי. אבל לפעמים, וזו רק מחשבה שאני מודה שלא חשבתי עליה עד הסוף, אני חושב שמה שאנחנו צריכים במנהיגות שלנו, זו קצת התנהגות לא ראציונלית. קצת לקחת סיכונים. קצת מחשבה של המטרה מקדשת את האמצעים. משהו בסגנון הבן גוריוני של: אני לא אעשה מה שהעם רוצה, אני אעשה מה שהעם צריך. פעילות מהסוג של בניית הכור בדימונה או הפצצת הכור בעיראק. כן, אז יהיה מונופול. כן, אז לא חשבנו על אופציות אחרות. אבל אנחנו מנסים להיות מיוחדים, מובילים, חדשניים.
4. אני חושב שבטווח הארוך אפשר לפתור את הבעיות של המונופול ואת הבעיות של עמדות ההטענה. בסופו של דבר מדובר בשאלה חברתית ואני לא בטוח שהתועלת החברתית קטנה מהיתרונות. מונופול זה לא תמיד מילה גסה. לפעמים, בטח בשלבים ראשוניים של הקמה של פרוייקטים לאומים, מונופול יכול להיות רעיון טוב (וזה ניתוח שגם כלכלנים יסכימו לו).
5. כמו שחלק מהקוראים הנאמנים יודעים, בצעירותי הייתי מעורב בעמותה שנקראה דגם. מבלי לעורר פרטים בלי רלוונטיים ממשכבם, הרעיון המרכזי של העמותה סבב סביב פרויקט לאומי שיעזור להמריץ את הכלכלה ולאחד את העם. אולי זה מה שאנחנו צריכים כאן. לא שאני משווה. אבל בכל זאת. נקודה למחשבה.

אלעד

5 תגובות:

Gaby אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
Gaby אמר/ה...

1. אני גם חושב ששי אגסי הוא בחור כריזמטי, ואני מאוד מכבד אותו ואת הפעילות שלו.

2. אני גם ממש בעד אנרגיה נקייה, בייחוד בתחום התחבורה (אבל לא רק).

3. אני גם בעד תמריצים ממשלתיים כדי להוביל אותנו ליעד רצוי (במגבלות חמורות, מבלי להתעלם מהשאלה "יעד רצוי למי בדיוק?").

עם זאת, אני חושב שאפשר להשאיר את נושא הרכב הנקי לכוחות השוק, שבסך הכל מייצגים את הרצונות שלנו, כולנו. חוכמה קטנה של הממשלה לגזור קופון על קידום המכונית החשמלית כשהשוק הפרטי כולו הצביע על הכיוון הזה כבר לפני שנים.

למה אני סומך על השוק בנושאים סביבתיים (אחרי שכמובן הקפיטליסטים החזירים הם אלו שזיהמו את הסביבה מלכתחילה)?
מכיוון שרק כאשר לאנשים (צרכנים) התחיל להיות אכפת מהאוזון, התחילו להופיע תרסיסים ללא פריאון.
רק כשאנשים הזדעזעו מניסויים בבעלי חיים קיבלנו שמפו ובושם עם אייקון קטן של ארנב חמוד שמספר לנו שהתכשיר לא נוסה על בעלי חיים.
לא הממשלות, אלא רצון הצרכנים במדינות המפותחות הביא לבום האדיר של הסחר בקפה הוגן.

כאן בארץ יש לנו שוק רכב מעוות (אתה מוזמן לקרוא את הפסקה האחרונה בפוסט הזה שלי לפרטים נוספים: http://gkamin.com/wordpress/?p=16)
מה שאנחנו צריכים זה תחרות בריאה בשוק הרכב החשמלי (או כל אנרגיה אלטרנטיבית אחרת), שתהפוך את העולם הזה לנגיש גם לבני ההכנסה המעוטה. לא רוצה לראות פה רק רנו מגאנים חשמליות יקרות, שעולה הון תועפות לטעון אותן רק כי אין לנו אלטרנטיבה, והזכיין צריך להצדיק את ההשקעה שלו בתשתיות.

אולי כדאי שהממשלה תשקיע את האנרגיה (הנקייה) שלה בהקמת וחיזוק תשתיות התחבורה הציבורית בארץ, במקום בלייצר מונופול עבור אדם פרטי, ששמו יצטרף בוודאי לרשימת 19 המשפחות שמנהלות את המשק בזכות העובדה שהממשלה הפילה לידיהם אוצר בלום בלי סיבה מיוחדת.

Elad Sherf אמר/ה...

היי גבי.
הייתי חייב.
תודה על התגובה.
כרגיל, היא מלומדת ומנומקת. וכרגיל, אני מסכים איתה.
ובכל זאת. אנחנו יודעים שיש מצבים שבהם השוק לא יוצר מה שצריך. ויש מצבים שבהם צריך דחיפה חיצונית של הממשלה. התחומים האלו של זיהום אוויר/אנרגיה נקייה הם ככל מועמד מתאים.
בתיאוריה, מאוד יכול להיות שאתה צודק ושהכי טוב לחכות שהשוק יסדיר את זה. השאלה היא האם אנחנו יכול להרשות לעצמנו לחכות? אני לא בטוח שאנחנו יכולים. לפעמים צריך לעזור לשוק להיווצר. אני מסכים שצריך לעשות את זה בצורה חכמה שלא תיצור, כמו שאמרת בתגובה הראשונה שכתבת, בור שיהיה לנו קשה לצאת ממנו בעתיד. אבל תזכור, גם שמקימים בניין, צריך לחפור פנימה לאדמה כדי לשים את היסודות.
מרתק כרגיל לקרוא את תגובתיך.
אלעד

לב לבייב אמר/ה...

אני מסכים איתך אלעד.
במחיר נמוך של דלק, כוחות השוק ימשיכו להיות מכווני בנזין, והיתרון של מדינה קטנה כמו ישראל זה היכולת לנסות דברים שבשאר העולם לוקח הרבה יותר זמן לישם. אני לא בעד רפובליקת בננות שתצדיק כל מונופול בשם ערך גבוה יותר, אבל לשם השקעה בתשתיות ראשוניות, יש צורך בעזרה. ראה כביש 6 שכל כך חשוב כיום ועדיין המדינה משלמת קנסות למי שבנה כוון שאין מספיק תנועה בכביש יחסית למה שהתחייבה. אם הכל היה לפי רצון הצרכנים בלבד, לא בטוח שכוחות השוק תמיד יעשו זאת ויסכימו להתגבר על הסיכון הראשוני.

Elad Sherf אמר/ה...

תודה לב,
אני שמח לראות שאתה קורא את הבלוג שלי :)
כביש 6 (שאם אני לא טועה את בעלים חלקי שלו...) הוא דוגמא טובה למונופול שאנחנו אוהבים לשנוא ושיכול להיות שאפשר היה לעשות אותו טוב יותר. אבל אני חושב שזה טוב שהוא נעשה ושבטווח הארוך היתרונות למדינה יהיו גדולים...

תודה

אלעד