יום שישי, 8 באוגוסט 2008

על כדורגל, צוותים מובילים והחלטות עסקיות

אני מודה שמבין גדול בכדורגל אני לא. אני גם לא מיליארדר שעוסק כל יום בניהול אימפריות ענק. אבל יש לי היגיון בריא (או כך לפחות אני רוצה להאמין). אני גם מכיר מקרוב את הנושא של מאמן והמעמד שלו, גם אם לא מניסיון אישי.

על רקע זה, הכותרות שמדברות על
החלפתם הצפויה של גיורא שפיגל ויצחק שום מניהול ואימון בית"ר ירושלים, בעקבות התבוסה 5:0 בפולין, נראית לי מגוחכת לחלוטין.

אם כל הכבוד, מדובר בתחילת העונה בלבד. אז נכון, אחת המטרות שבית"ר הציבה לעצמה לא תושג השנה. אבל בכל זאת, יש עונה שלמה לפנינו. אין ספק, שבשנה האחרונה הצוות הזה הוכיח שהוא יותר מטוב בשביל להתמודד עם המשימות שנותרו לקבוצה – אליפות המדינ, גביע וגביע הטוטו. אז להחליף, עכשיו, כאשר אלו המשימות היחידות שנשארו, נראה לי חסר היגיון.

אני יכול להעלות עוד רעיונות למה הרעיון הזה רע: הפיטורםן מוקדמים ולא ניתן לבחון איכות של אימון בשלב כזה של העונה. זריקת האשמה על המאמן והצוות המקצועי בלבד ולא גם על השחקנים היא טעות בפני עצמה. ועוד ועוד.

אבל יותר מכל, נראה לי שאם חרושת השמועות תתברר כנכונה, היא תוכיח עד כמה ניהול הספורט בארץ הוא לא מקצועני ורציני.

ארקדי הוא לא אחד שידוע בבחירה איכותית של מנהלים ועובדים. בזמן האחרון גם העסקים שלו, לפחות בארץ, לא ממש משגשגים. אבל אם הפרסומים נכונים והוא שוקל את החזרתו של אלי אוחנה לאימון הקבוצה, זה כבר צעד שלדעתי גובל ברשלנות מקצועית. לא שיש לי משהו נגד אוחנה. אבל לקחת מאמן שפיטרת,אחרי מריבות מתוקשרות איתו, בערך לפני שלוש שנים, בגלל שחשבת שהוא לא מתאים, נראה לי אבסורד. תוסיפו לזה את העובדה ששנה שעברה ההישגים של אוחנה לא היו מרשימים במיוחד. כל זה בשביל מה? בשביל להחליף מאמן שיש לו הישגים מוכחים עם הקבוצה שלך במשימות שנשארו לה? זו ממש התייחסות לא רצינית למועדון.

יש אנשים שיגידו שכדורגל, בניגוד לעסקים (או אולי בדומה להם) מנהלים מהבטן ולא מהראש. יש רגשות. יש קהל. יש עניין של
סמלים. אבל דווקא בגלל שיש לארקדי יומרות מקצועניות לגבי בית"ר, הרי שצעד של החלפה של הצוות המקצועי בשלב הזה של העונה יהווה לדעתי כישלון מקצועי ומסר שבכל זאת מדובר בקבוצה ישראלית המונעת על ידי עסקנות ומנוהלת על ידי דעת הקהל ולא כמו ארגון ספורט מקצועני מסודר. נכון, היה כישלון. נכון, הייתה חוסר הצלחה זמנית. אבל צוות ניהול והנהגה מודדים לאורך זמן. נותנים לו ביטחון ותומכים. אני במקום ארקדי הייתי נותן לצוות המקצועי לסיים את השנה הזאת עם הישגים בשדה הישראלי. במקביל, הייתי יושב איתם על תוכנית לשנה הבאה כבר עכשיו. אם התוכנית לא נראית, אפשר להחליף אותם בסוף השנה. אבל החלפה עכשיו, תהיה לא מקצועית ולא הוגנת כלפי הצוות המקצועי.

טוב נו, זה בכל זאת ארקדי... אני לא מצפה להתנהגות עסקית הגיונית...

אלעד

אין תגובות: