יום שישי, 8 במאי 2009

הבינתחומי

היום ידידי שחף הפנה את תשומת ליבי לכתבה הזאת. הכתבה, ובעיקר הטוקבקים, הם תגובות לתוצאות הסקר שפורסם לפני כמה ימים לפיו בוגרים של המרכז הבינתחומי בתחום מדעי המחשב מדורגים כשיאני השכר בין בוגרי התואר הראשון בישראל, ובוגרים בתחום מינהל העסקים מדורגים במקום השני בתחום.
מבלי להתייחס לסקר בפני עצמו (שהוא מפוקפק מעט) אני כבר לא מופתע שאני רואה תגובות נאצה כאשר השם של המרכז הבינתחומי מופיע באחד מאתרי החדשות. בהתחלה, עוד הייתי מופתע מרמת הרוע והשנאה שלאנשים יש כלפי המוסד הזה.
במאמר דעה שלי שהתפרסם לפני כמה שנים, רבות מהתגובות עסקו במקום הלימודים שלי ולא בתוכן של הכתבה. אני לא מצליח להבין את זה.
אני מוכן לקבל דעה לפיה אין מקום למוסדות פרטיים להשכלה גבוהה בישראל. אני לא מסכים עם הדעה הזאת, אבל זו דעה מקובלת. אבל כל מיני טענות חסרות שחר על כך ש"לא לומדים שם" ושיש שם רק "בני עשירים" מרגיזות אותי כל כך. כאדם שלא רק למד שם, אלא גם לימד שם, אני מוצא את הטענות חסרות השחר הללו מעליבות ולא ראויות לתגובה. למרות שאני יכול להתייחס לכל אחת מהטענות הללו (שנטענות בחלקן על ידי אנשים שלא ביקרו במקום בחייהם או שמבססים את טענותיהם על התרשמות שטחית, שמועות או דעות קדומות), אני לא מרגיש שאני צריך. אני מוכן להיכנס לויכוח פילוסופי על תפקיד ההשכלה ועל הכוח של השוק החופשי וההשפעה שלו על ההשכלה, אבל זה לא הויכוח כאן. אני גם יכול להעלות טענות חסרות שחר באותה רמת דיוק על כמה מהאוניברסיטאות. אבל זה גם לא העניין.
אבל בכל זאת, לא הייתי מסוגל להתאפק ולהגיד כמה דברים. ללא סדר מסוים וללא קשר ברור ביניהם. כן, חלק מהדברים הם מעין ניסיון לענות לטענות המגוחכות. חלקם לא. תחליטו אתם:
1. לשמחתי, ואני מלא תודה על כך כל יום, הוריי יכלו להרשות לעצמם לעזור לי לשלם את שכר הלימוד. אני לא חושב שאני צריך להתנצל על כך כמו שאני לא חושב שזה הופך אותי לטוב יותר מאנשים אחרים. אבל העובדה הזאת לא משנה בכלום את רמת ההשכלה שרכשתי ואת העבודה שהשקעתי ברכישת ההשכלה הזאת.
2. מתוך חבריי הקרובים לקבוצת הלימוד, כ- 7-8 אנשים, 5 מימנו לעצמם את הלימודים. לבד. בעבודה. אני מוכן לקחת את קבוצת האנשים הזאת ולהשוות אותה, מכל בחינה אפשרית, לכל קבוצה אחרת מכל אוניברסיטה "מכובדת" שבה "לומדים באמת". יש לי הרגשה שאני יודע מי יצא עם ידו על העליונה.
3. מכל הטענות אני הכי אוהב את אלו שכוללות, בצורה כלשהי, את ההטיה של הביטוי "קפיטליזם חזירי". בימים אלו הוא, כמובן, הרבה יותר פופולארי. כמו שאמרתי, אני מקבל את קיומן של דעות אחרות, ועל אף שאני לא מסכים איתן, אני מוכן לקבל את קיומן ולנסות להבין את הטיעונים שעומדים מאחוריהם. אני גם יודע, שבדעות של "הצד השני" יש מגוון רחב. לכן, כואב לי לראות אנשים שהופכים כל דבר פרטי, לקפיטליזם חזירי. יש גם כזה דבר
קפיטליזם מודע לסביבה. יש גם תפיסות עולים כלכליות-חברתיות שמאמינות בחופש ובשיפור החברה באופן כללי. אני אישית, חושב שהמרכז הבינתחומי הוא "בצד של הטובים". מבחינתי למילים "חירות ואחריות" יש משמעות אמיתית. גם אם יש אנשים ציניים שלא מקבלים את האמונה שלי.
4. ובהמשך לנקודה האחרונה. אני האחרון שיטען שהמרכז הבינתחומי זה מוסד מושלם. ביליתי שם יותר מידי זמן כדי להחזיק בדעה כזו. אבל מעט מערכות בעולם, בטח מערכות חינוך והשכלה גבוהה, הן מושלמות. עולם ההשכלה הגבוהה
משתנה, בכל העולם, כל הזמן. הגיע הזמן שאנשים יתחילו לקבל את העובדה שהעולם לא יישאר כמו שהוא היה תמיד. גם אם יש כמה אנשים שזה לא מוצא חן בעיניהם.
5. יוזמה, תעוזה ואמונה יכולים לשנות דברים.
ולסיום, כיוון שאני בוגר ומתרגל לשעבר, לי מותר לצחוק על ה"סטינגות":



אלעד

אין תגובות: