יום חמישי, 2 באוקטובר 2008

לומר אמת

נסו לענות על השאלה הבאה בצורה כנה: כמה פעמים ביום אתם לא אומרים אמת?

לא לומר אמת יכול להיות מצב שבו לא אומרים את הכול או לא אומרים בדיוק מה שחושבים. אני אדם שתופס את עצמו (כמו רוב האנשים אני מניח) כאדם מוסרי ודובר אמת. בעבודה, מספר פעמים יצא לי לראות את העובדים מסביבי לא מדייקים בשיחה עם לקוחות או עם גורמים אחרים וזה עורר אצלי רתיעה בדרך כלל. בכל זאת, אם אני אהיה אמיתי עם עצמי – ברור לי שאני גם משקר כל הזמן ברמה כזו או אחרת. למה?

בתקופה האחרונה נתקלתי מספר פעמים בכתיבה הקוראת לומר רק אמת.
במניפסטו של קלינטון קרובר, כותב הספר, אתיקה (בעולם האמיתי), שנקרא "Telling the Whole Truth", הוא קורא לכולם להגיד רק אמת. בספר שקראתי היום, "המנהל הסמכותי – 10 אסטרטגיות תקשורת שכל מנהל צריך לדעת", של דיאנה בוהר, יש פרק שלם שנקרא "האם זה נכון?" שמנסה לשכנע את הקורא בחשיבות דיבור אמת.

למה לומר אמת זה כל כך קשה? למה ברור לנו שחלק מהמשחק זה שאנשים ישקרו לנו כל הזמן? האם זה משהו ששווה לנו לנסות להיאבק בו? מה יקרה אם מישהו יתחיל להגיד את האמת כל הזמן? האם יראו בו חריג? האם הנורמה החברתית היא השקר? אם כן, מה זה אומר עלינו כחברה?

אלעד

אין תגובות: