יום חמישי, 9 באוקטובר 2008

יום כיפור

יום כיפור עבר והגיע הזמן לסכם.

יום הכיפור הזה לא צמתי. לפחות לא במובן המקובל של הצום. אף פעם לא הבנתי את הרעיון הזה של צום. הניסיון לכפר על חטאים באמצעות הלקאה עצמית שכוללת אי אכילה ושתייה במקום לנסות ולמנוע את החטא מלכתחילה או לפנות למי שחטאנו כלפיו מעולם לא היה ברור לי.
אני, בכל מקרה לא אכלן גדול או לפחות לא בתקופה האחרונה. אני חושב שאם אתה מידתי בכל מה שאתה עושה, לרבות (ואולי בעיקר) באכילה אז אין צורך בצום. אתה לא מרגיש מלא ומנופח וצריך "להתרוקן".
אבל אולי כל זה לא יעמוד במבחן שלי עצמי, כאשר אסביר שכן צמתי. בכל זאת, יום כיפור אמור להיות יום של הרהורים והתכנסות עצמית. אינני מרגיש בצורך לצום מאוכל, אבל מטכנולוגיה ובעיקר מתקשורת כן. אז דנתי על עצמי יום כיפור של תקשורת. בלי אינטרנט, בלי טלוויזיה (לרבות לא סרטים ב- DVD), בלי מוזיקה, בלי אי-מייל או reader או בלוגים. רק אני, ספרים וקצת ללכת ברחוב וליהנות מהאווירה.
חוויה מעניינת. מספר פעמים מצאתי את עצמי נכנס לחדר של המחשב, מתוך הרגל. מופתע לגלות שהוא סגור. אני חושב שזה חוויה מחזקת. בעיקר שמחתי על ההתנקות (והתנתקות) מהטלוויזיה. זמן רב אני מנסה להפחית את כמות הטלוויזיה שאני רואה ולא ממש מצליח. אני מתכנן לא להתחבר כלל לטלוויזיה באוסטרליה, כדאי לנסות לראות איך אצליח להסתדר בלעדיה. היא לוקחת לי יותר מידי תשומת לב וזמן. אני מעדיף לקרוא ספר, אבל לא תמיד ההעדפה הזו, כנראה בגלל הקושי היחסי שלה, באה לידי ביטוי.
אני לא יודע אם יש קשר ליום כיפור, אבל סיימתי במסגרתו לקרוא את הספר "בראשית" של מאיר שלו. בכלל, אני מאוד נהנה לקרוא בזמן האחרון ספרים על ו/או שמבוססים על התנ"ך. יש לי כל מיני רעיונות בכיוון הזה שאני מעביר בראש. אבל לכל דבר יש עת. בכל מקרה, הספר הזה מאוד מומלץ, הוא מנתח כמה מהסיפורים המוכרים לנו (האם באמת מוכרים, גילתי דברים שלא ידעתי או שכחתי) מהתנ"ך ומציג אותם בדרך מקורית, מעניינת וביקורתית. שווה קריאה. לי זה עשה את יום כיפור...

איך היה יום כיפור שלכם?

אלעד

אין תגובות: