יום רביעי, 10 בפברואר 2010

תרגיל בדמיון מודרך ותפיסת עולם

 Photo by lel4nd

טוב, אז יש לי משימה למאותגרים שלגית שבינכם (ושאני אומר מאותגרים שלגית, מדובר על אנשים כמוני, שבדרך כלל בודקים הדרכון לפני שהם יוצאים ממדינת תל-אביב, שמעולם לא חיו במקום שבו באמת יורד שלג).
סגרו את העיניים (רגע, קודם תקראו עד הסוף! נו באמת). עכשיו,תדמיינו שלג. כן, שלג.

אני לא יודע איזו תמונה עולה בראש שלכם, לי עולה מעין תמונה חג מולדתית כזו, עם כדורי שלג ענקיים שיורדים להם לאיטם בעוד ילדים מתרוצצים בחוץ ומטיחים אחד בשני כדורי שלג.
נכון?
תודו שזה מה שאתם מדמיינים. 

אבל בעולם האמיתי, התמונה שונה!!! לא פלא שלאסקימוסים יש 22 דרכים להגיד שלג.
כן. יורד כאן שלג. כן, ביטלו את הלימודים היום (מה שהפתיע אותי, חשבתי שסף יכולת ההתמודדות שלהם עם שלג כאן יותר גבוה, אבל נו, מילא). אני מסתכל החוצה מהחלון ומה אני רואה? פתיתי שלג ענקיים? לא ממש... שלג שזולג לו בעדינות מהשמיים... לא ממש! טירוף, שלג שהולך לכל הכיוונים (למה לכל הרוחות הוא מגיע מלמטה... זה לא הגיוני! באמת...). אף אחד לא יוצא לרחוב לשחק (לא שאני מאלו שמשחקים בשלג גם אם זה היה אפשרי, אבל ניחא).
טירוף. 
אני כבר לפני כשבועיים החלטתי שאני צריך להפשיר קצת והזמנתי כרטיס טיסה לבקר את חבריי עידו וגליה בקליפורניה... אני רק מקווה שהשלג לא יבטל לי את הטיסה... למה זה באמת יעצבן אותי.

בכל מקרה, התמונה שעולה לי בראש שאני חושב של שלג גרמה לי לחשוב על כך שיש לנו הרבה מאוד דברים בחיים שאנחנו בטוחים שאנחנו יודעים מה הם ואיך הם, אבל שלבסוף אנחנו רואים אותם או חווים אותם, מסתבר שזה משהו אחר לגמרי. יש לנו מעין תפיסות לגבי העולם שהוטבעו בנו על ידי הסביבה או החינוך או הטלוויזיה ואנחנו מתנהגים בהתאם למרות שאין להן ממש ביסוס במציאות. מה זה אומר עלינו?

במהלך השנה האחרונה, במסגרות שונות, אני חושב שהתחלתי להבין הרבה יותר טוב כמה תפיסה (Perception) משחקת תפקיד חשוב בחיים שלנו. בניהול של אנשים, בשיווק, בשוק ההון. אנחנו חיים בעולם שאינו מבוסס על המציאות, אלא על התפיסה (הבררנית ופרשנית) של כל אחד מאיתנו את המציאות. איזה השלכות יש לכך?
אין תשובות היום - רק שאלות...

טוב, תהנו מהחום שם בארץ... אעדכן בקרוב ממקומות חמימים יותר!

אלעד

אין תגובות: