יום ראשון, 2 באוגוסט 2009

מובן מאליו

Photo by kevindooley

היום צעדתי לי לקמפוס והאזנתי לאחת התוכניות האהובות עלי בזמן האחרון. Planet Money. זו תוכנית שמדברת על מושגים בכלכלה ומנסה להסביר אותם במונחים יום יומיים וכמובן סוקרת את החדשות האקטואליות ממבט יותר פשוט ומפוכח. פעמיים שלוש בשבוע בין 15 ל- 20 דקות. מומלץ ביותר. בכל מקרה, התוכנית ששמעתי היום דיברה על איך פעלה המערכת הכלכלית באירופה של ימי הביניים. הם תיארו כמה מדובר במערכת שונה שלא מבוססת בכלל על העקרונות שמרכיבים את השיח הכלכלי של היום. באחד הרגעים בתוכנית המראיין שאל את הפרופסור שתיאר את המצב בימי הביניים – "אז רגע, אף אחד מהם לא חשב לשנות את המבנה ולנסות למכור כמות גדולה יותר במחיר נמוך יותר, כי יכול להיות שזה משתלם יותר?". את התשובה לשאלה, אני אתן לכם לשמוע. אבל זה גרם לי לחשוב על משהו אחר לגמרי.
יש כל כך הרבה דברים בעולם הזה שברורים לנו לחלוטין, יחד עם זאת באותו הזמן, לא תהיה לנו שום יכולת להסביר אותם למישהו אחר. תארו לכם שהייתם עוברים עכשיו לימי הביניים במעין תקלה קוסמית בממדי הזמן והמרחב. אתם נוחתים בימי הביניים. המון דברים שלכם נראים טבעיים לחלוטין, לא מובנים לאף אחד אחר. הבעיה היא, שהידע שלכם לא באמת מורכב מכל הידע שהוביל לתגליות הללו, אלא אתם יודעים רק את קצה הקרחון. קחו למשל את העובדה שכדור הארץ הוא עגול ושהוא סובב סביב השמש. כולנו יודעים את העובדה הזו, אבל אני לא בטוח שהייתי מסוגל להסביר את זה למישהו בימי הביניים. דוגמא אחרת – חשמל. כולנו יודעים מה זה חשמל ואיך זה עובד, אבל להסביר למישהו שלא מבין מה זה חשמל... זו כבר מטלה אחרת. שלא לדבר על משהו כמו טלפון סלולארי (תחשבו על זה. כמה מושגים. אנטנות, גלי רדיו, תרגום של קול לגלי רדיו ועוד אלף פרטים שאנחנו לא יודעים וזה מבלי להיכנס לפרטים כמו דור שלישי או שלוש וחצי. אני לא בטוח שאת המושג של חצי, אדם ממוצע בימי הביניים יבין כל כך בקלות).
בעוד כמה חודשים (בתקווה), אני עומד לסיים תואר שני במנהל עסקים. האם אני מסוגל להסביר לאדם בימים הביניים את חוקי הכלכלה הבסיסיים של היצע וביקוש. של איך מחירים נקבעים בשוק? של הקשר בין תשואה לסיכון. ועוד ועוד ועוד... לא יודע. כל אלו עקרונות שמבחינתי עובדים ואני מבין אותם ומכיר אותם. אבל אפילו אחרי שלמדתי אותם כמה פעמים, אני לא בטוח שהייתי מסוגל להסביר אותם למישהו כל כך שונה ממני.
עכשיו אני מכיר בכך שקו הטיעון שלי לא חזק מאוד. יש דברים שיהיה יותר קל להסביר ויש כאלה שפחות. עם פרופסור לכלכלה או לפיזיקה ישלח במרחבי הזמן, אולי הוא יוכל להסביר. אבל מה שאני מנסה להגיד זה שיש כל כך הרבה דברים מסביבנו שאנחנו לוקחים כמובן מאליו. שאנחנו לא טורחים לחשוב עליהם בכלל. וזה לא פועל רק על איך דברים מסביבנו עובדים. גם על דברים פשוטים יותר. הבריאות שלנו, שהיא טובה בהרבה ממה שהייתה לפני שנים לא מעטות. היכולת שלנו לנוע, ללמוד ולהבין דברים. היכולת שלנו לתקשר עם אנשים אחרים. צריך מידי פעם, עם כל הבלגאן שמסביב (לרבות שבוע מבחנים) לעצור ולהעריך את כל מה שיש. לנשום עמוק ולהתפלא.
שבוע נפלא
אלעד

אין תגובות: